Tuesday, June 23, 2009

Haih.. Ni lah kehidupan...


Kisah Menang Cabutan Bertuah

Dlm tv dulu pun ada keluar case nie, pasal org jual barang datang dari rumah ke rumah, buat cabutan, dapat cabutan bertuah dapat masuk pertandingan, tapi kena bayar dlm lebih kurang 2k –3k baru dapat barang yang harganya 5k.

So bagi saya, saya amat berhati-2, nampak je macam org jual barang, terus sembunyi kat dlm rumah. Kalau ada yang masuk gak, keras kan hati tak nak tergoda dengan tawaran2 tu summer.

Tapi nak dijadikan cerita, hari tu baru je sehari menyambut harijadi, suka hati tak habis lagi. Balik rumah nampak 3 org yang tak dikenali duk x’plen kat hubby, (kebetulan hubby tak kerja hari tu), Tanya kat hubby apa nieh? Sape diorg nieh? Hubby saya cakap abang menang cabutan bertuah, so dpt masuk contest, kena gores nie, kalau bertuah dapat waja sebjik. Kalau tak dpt gak h/theatre ker, washin’ mechine ker. Dalam ati dah terdetik rasa tak sedap ati. Tapi dengar aje mamat tu duk x’plen dlm pelat china. Dia kata dia tak tipuk, kalau tak percaya boleh pegang IC dia. Iklan company dia ada dlm paper berita harian. Dia tunjuk paper tuh, memang betul ada. Tapi still musykil. Dia cakap nie sewing mechine ngan Microwave oven free kalau akak dpt waja atau salah satu 6 hadiah. Kalau tak der gambar, 2 barang tadi still free, tapi saya tambah lagi 3k. Kalau dengar tu cam shok gak. Barang-2 dia summer jenama SHINKAWA. Ntah tak penah dengar plak.

Masa tu ntah camner hubby saya pegang credit card. Mamat tu cakap lagi, tapi kalau nak gores u kena bayar dulu harga 2 brg tadi, harga betul 3999, tapi offer 1998 (lebih kurang la). Laaa… plak dah. So saya ngan suami saya cakap tak nak, dia duk paksa jugak suruh gores, tapi bila nak gores dia suruh zup zap dulu credit card. Abih camno, last-2 saya Tanya lagi kat mamat tu, kalau I boleh barang, I tak nak, u cancel boleh ka? 3 X saya Tanya nak confirm. Mamat tu jawab boleh, nanti wa koyak kakak punya kertas credit card tu. Dia cakap lagi, ala.. kalau lu dpt WAJA takkan kakak tak mau. Saya cakap just let say if I don’t want WAJA, I still can cancel kan? Saya Tanya mamat tu lagi skali. Dia jawab yang sama, saya koyak akak punye payment nanti. Lepas pikir lama jugak, dah confirm boleh cancel payment, hubby saya pun zup zap card Citibank, (mamat cina tu bawak mechine credit card…. Tech. Tinggi, main credit card skrg nie, marketing planning yg bagus).

So kami pun gores, utk suka-2 mulanya. Tengok-2 dpt h/theatre. So kitorg pun selesai tugas, kitorg cakap, ok kami taknak hadiah nie, so pls cancel our payment tadi. Mamat tu lain cerita plak. Dia cakap kakak, u dah bayar , macam mana nak cancel lain la kalau u gores tadi takder barang (takder gambar). La.. plak dah.. abih camno, … tetiba kawan-2 dia dah bawak masuk h/theatre yg kami ‘menang’ tadi. Kami naik marah, ingat kami suka la tu, gores terus menang terus dpt barang. Kami argue, sampai kami pegi ke syarikatnya . Kami rasa cam tertipu plak. Dah la cakap pelat, lain diterang, lain dipaham. Kami plak rasa jugak bodohnya, kenapala pegi tunjuk credit card. Tapi benda tu dah berlaku, sampai hari nie kami masih lagi menuntut bayaran kami balik. Kami tak guna pun lagi barang2 yg kami menang tu, sbb kami tak sure jenama SHINKAWA nie betul ke ok? Plak tu kalau total summer tu betul ke harga 4k? Kami yg bertuah nie harganya cuma 2k?

So for netters, hati-2 la lain kali. Kalau nak beli brg-2 electric, better pegi kat kedai yg betul-2. Kalau datang jual dr rumah ke rumah nie, better jangan percaya sgt. Kekadang barang tak seberapa, tapi harga mahal tak patut.

Haih..Ni la kehidupan.. Mintak jauhlaaa..

No comments:

Post a Comment